لمینت - ارتودنسی - ایمپلنت کلینیک دندان پزشکی سپید

کلینیک دندانپزشکی سپید تخصصی ترین کلینیک ارتودنسی ، لمینت و ایمپلنت در کشور

لمینت - ارتودنسی - ایمپلنت کلینیک دندان پزشکی سپید

کلینیک دندانپزشکی سپید تخصصی ترین کلینیک ارتودنسی ، لمینت و ایمپلنت در کشور

آیا لمینت دندان درد دارد

آیا لمینت دندان درد دارد ؟ مزایا و معایب لمینت دندان چیست؟ آیا من می توانم دندان هایم را لمینت کنم؟ این ها رایج ترین سوالاتی هستند که افراد هنگام مراجعه به مطب های دندان پزشکی زیبایی در ذهن خود دارند و از دندان پزشک می پرسند. ما در ادامه ی مطلب قصد داریم به این سه سوال که به طور معمول جزو دغدغه های اصلی بیماران می باشد پاسخ دهیم:


سوال اول : آیا لمینت دندان  درد دارد

لمینت سرامیکی جزو درمان های متداولی است که افراد برای اصلاح طرح لبخند خود از آن استفاده  می کنند. این تکنیک تمامی عیوب دندان ها همچون بدرنگی، لب پریدگی، شکستگی های جزئی و همچنین به هم ریختگی و نامنظمی دندان ها را برطرف می کند. در فراِند نصب لمینت های سرامیکی پزشک ازبی حسی استفاده می کند و بنابراین بیمار هیچگونه دردی را احساس نخواهد کرد البته برخی از افرادی که دندان های آن ها دارای حساسیت بالایی است، ممکن است  مقداری ناراحتی را تجربه کنند اما هیچ درد جدی در فرایند دریافت  لمینت ها وجود ندارد.

در فرآیند نصب لمینت های سرامیکی دکتر باید اقداماتی را جهت آماده سازی دندان ها انجام دهد که این اقدامات شامل پاکسازی دندان ها از هرگونه جرم و پلاک و تراشیدن دندان ها می باشد. این تراشیدن به این منظور است که لمینت در روی دندان به گونه ای قرار بگیرد که فاقد  برجستگی باشد و تا حد امکان طبیعی به نظر برسد. به طور کلی در لمینت سرامیکی دندان ، اگر بیماران هرگونه ناراحتی را تجربه کنند، آیا لمینت دندان  درد دارد در طی مراحل شکل دادن و تراشیدن دندان است که این موضوع کاملا طبیعی می باشد و جای هیچگونه نگرانی نیست.

این روزها پیشرفت های بسیاری در علم دندان پزشکی زیبایی صورت گرفته است که به موجب آن لمینت هایی به وجود آمده اند که ضخامتشان به اهندازه ی یک لنز چشمی است. برای نصب این لمینت های نازک نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و بنابراین نصب این لمینت به هیچ وج دارای درد زیاد نبوده و دندانپزشک در بیشتر مواقع دندان های بیمار را بی حس نمی کند.


سوال دوم : مزایای لمینت دندان چیست

  1. بهبود نواقص و عیوب دندان ها تنها در دو جلسه ی درمانی  
  2. افزایش رضایت از خود و اعتماد به نفس فرد به واسطه ی زیباتر شدن چهره و دندان ها
  3. عمر و ماندگاری بالا
  4. رنگ پذیری بسیار کم
  5. زیبایی و شفافیت طبیعی


سوال سوم : معایب لمینت دندان چیست

  1. درمانی نسبتا گران و پرهزینه
  2. نیاز به ترمیم و یا تعویض در صورت آسیب دیدن و هرگونه شکستگی
  3. تراشیدن مینای دندان ها در فرآیند نصب لمینت های سرامیکی
  4. مناسب نبودن برای افرادی که دندان هایشان بیش از حد نامرتب و به هم ریخته است.

آیا من می توانم دندان هایم را لمینت کنم

نکته ی مهمی که باید در خصوص لمینت بدانید این است که همه ی افراد کاندید مناسبی برای انجام آن نیستند. آیا لمینت دندان  درد دارد   در مرحله ی اول قبل از هر چیز دندان پزشک دندان ها را با دقت بررسی می کند تا اطمینان حاصل نماید که شما می توانید از این روش استفاده نمایید. همانطور که گفتیم در صورتی که دندان های شما بیش از حد به هم ریخته و نامنظم باشد شما کاندید مناسبی برای استفاده از این تکنیک نیستید و باید از روش های دیگر اصلاح طرح لبخند همچون ارتودنسی استفاده کنید. علاوه بر آن در صورتی که  دندان هایتان دچار پوسیدگی و یا خرابی باشد هم نمی توانید از لمینت استفاده کنید تا زمانی که پوسیدگی ها را برطرف نمایید. چنانچه دندان پوسیده شده را لمینت کنید بعدها به دلیل احساس درد و ناراحتی مجبور می شوید که لمینت سرامیکی را بردارید و دندان را درمان نمایید.

ترکیب بیس لمینت سرامیکی

رکیب بیس لمینت سرامیکی : اصلاح طرح لبخند و زیبا نمودن دندان ها امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پیشرفت های بسیاری در علم دندان پزشکی زیبایی صورت گرفته است که به موجب آن روش های گوناگونی برای رفع عیوب و نواقص دندان ها پدید آمده اند که یکی از آن ها لمینت سرامیکی است. لمینت سرامیکی سپیدنت ، پوسته هایی ظریف و شیشه ای هستند که دندان پزشک آن ها را بر روی سطح دندان ها قرار می دهد. با کمک لمینت می توان عیوبی همچون فواصل دندانی، به هم ریختگی های خفیف و جزئی و بدرنگی دندان ها را برطرف نمود و به بهبود زیبایی چهره کمک کرد. در ادامه قصد داریم در خصوص انواع لمینت سرامیکی بیشتر صحبت نماییم:

لمینت سرامیکی سیستم اى ماکس

لمینت های سرامیکی ای ماکس جزو لمینت های است که بسیار زیبا بوده و از لحاظ رنگ و میزان شفافیت در رتبه ی خوبی قرار دارد اما از لحاظ استحکام باید گفت که این لمینت مقاومت پایینی دارد. ترکیب بیس لمینت همانطور که قبلا به آن اشاره شد، سیستم اى ماکس می باشد از جنس لیتیوم دی سیلیکات ساخته می شود و به شکل ریختگی بهره برداری می شود. این بدان معناست که در ابتدا روی قالب گچی بیمار یک الگوی مومی ساخته شده و سپس این الگوی مومی ذوب و مولد می شود و سپس لیتیوم دی سیلیکات مذاب در داخل این مولد وارد و شکل الگو را به خود می گیرد.


لمینت سرامیکی سیستم زیرکونیا

لمینت سرامیکی سیستم زیرکونیا مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد اما یکی از معایب آن این است که میزان شفافیت کمی دارد. آن دسته از افرادی که تمایل دارند دندان هایشان بسیار براق و شفاف دیده شود نباید از این مدل لمینت استفاده نمایند.  سیستم زیرکونیا از جنس اکسید زیرکونیوم ساخته شده و روی قالب گچی تهیه شده از دهان بیمار قالب گیری می گردد. همچنین با خمیر چینی به صورت لایه لایه روی این بیس، شکل دندان ساخته شده و در کوره پخته می شود.

لمینت سرامیکی سیستم لومینیرز

لمینت سرامیکی سیستم لومینیرز جزو بهترین مدل های لمینت به حساب می آید چرا که هم دارای مقاومت و استحکام بالایی است و هم برای نصب آن نیازی به تراشیدن مینای دندان وجود ندارد و در واقع در صورت استفاده از این لمینت هیچگونه آسیبی به دندان ها وارد نخواهد شد. ضخامت این لمینت بسیار اندک است. یکی از معایب بزرگ این لمینت گران قیمت بودن آن است زیرا ساخت آن تحت انحصار یک شرکت آمریکایی است و برای ساخت آن باید قالب گرفته شده از بیمار به خارج از کشور فرستاده شود.

لمینت سیستم لمینت بریلیانس

لمینت های بریلیانس را می توان جزو نسل جدید لمینت های لومینیرز به حساب آورد. این لمینت مقاومت و استحکام بسیار خوبی را دارا می باشد و به دلیل نازک بودنش در زمان نصب نیازی نیست که مینای دندان ها تراشیده شود.  ترکیب بیس لمینت سرامیکی سیستم بریلیانس از شفافیت و زیبایی فوق العاده ای برخوردار می باشد.

لمینت سرامیکی سیستم اى پى اس

لمینت سیستم ای پی اس یک نوع لمینت از پیش ساخته می باشد که پس از تراش و تنظیم طول و عرض آن با دندان، بخ وسیله با چسب های ویژه ای به سطح خارجى دندان های افراد نصب می شود. این لمینت از جنس سرامیک در مقایسه با سایر مدل ها از کیفیت پایین تری برخوردار است و تنها مزیت آن اسن است که دندان پزشک با آن راحت می تواند کار کند و فرآیند نصب سریعتر طی می شود.

مزایای لمینت از جنس سرامیک

  1. بهبود ظاهر دندان ها، زیبایی چهره و افزایش اعتماد به نفس
  2. مقاومت و استحکام بالا و عمر طولانی
  3. انجام فرآیند نصب تنها در 2 جلسه
  4. عدم رنگ پذیری
  5. بدون نیاز به بی حسی

جنس سرامیک لمینت

جنس سرامیک لمینت : امروزه داشتن یک لبخند زیبا و جذاب دور از انتظار نیست. با توجه به  پیشرفت هایی که در علم دندان پزشکی صورت گرفته است تکنیک های بسیاری برای اصلاح طرح لبخند به وجود آمده اند که یکی از آن تکنیک ها، لمینت سرامیکی است که این روزها طرفداران بسیاری پیدا نموده است. تمامی بازیگران و سلبریتی ها از این تکنیک برای زیباکردن دندان های خود استفاده  نموده اند. لمینت سرامیکی که به آن پرسلین هم گفته می شود یک ماده غیر فلزی و غیر عالی است که خواصی شبیه به شیشه دارد و می تواند به مینای دندان بچسبد و عیوبی همچون بدرنگی و شکستگی و فواصل دندانی را برطرف نماید. جنس سرامیک لمینت گاهی از جنس لیتیوم سرامیک است و برخی دیگر از لمینت ها از سرامیک خالص تهیه می شوند که بستگی به تکنولوژی ساخت شرکت سازنده دارد. در ادامه در خصوص تکنیک لمینت سرامیکی بیشتر صحبت خواهیک کرد:

مزایای لمینت سرامیکی

  1. درمان و بهبود سریع
  2. بهبود اصلاح طرح لبخند، برطرف کردن عیوب دندان ها و افزایش اعتماد به نفس
  3. ماندگاری و طول عمر بسیار بالا در صورت رعایت موارد بهداشتی
  4. رنگ پذیری پایین
  5. شفاف و سفید کردن دندان ها به شکل کلاملا طبیعی

چه کسانی کاندید خوبی برای لمینت سرامیکی نیستند

  1. افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیتی نمی دهند.
  2. کسانی که دچار عارضه ی دندان قروچه هستند.
  3. کسانی که دندان هایشان به شدت به هم ریخته و نامنظم است.
  4. افرادی که مینای دندان کمی دارند.
  5. زمانی که دندان ها دچار پوسیدگی و آسیب شدید هستند نیز لمینت سرامیکی نمی تواند کارساز باشد.

مراقبت از لمینت های سرامیکی

لمینت های سرامیکی مقاومت بسیار بالایی دارند اما با این حال باید به خوبی از آن ها مراقبت نمود. با مراقبت کردن از لمینت های سرامیکی طول عمرشان به بیش از 10 سال نیز می رسد. موارد مراقبتی شامل شرح زیر است:

  1. لمینت های سرامیکی همانند کامپوزیت ها رنگ پذیر نیستند اما با این حال باید مصرف مواد و نوشیدنی های رنگی را به حداقل خود رساند.
  2. از یک مسواک نرم و خمیردندان مناسب استفاده شود. خمیردندان نباید حاوی جوش شیرین باشد.
  3. غذاهای سفت و سخت می تواند موجب آسیب و یا حتی شکستگی لمینت های سرامیکی شود بنابراین بهتر است که از خوردن غذاها و خوراکی های سفت مثل تخمه، آجیل، ته دیگ و… خودداری نمود.
  4. در بازه های زمانی مناسب بهتر است که به دندان پزشک مراجعه شود تا وضعیت سلامت دندان ها به دقت بررسی شود و در صورت وجود مشکل اقدامات لازم هرچه سریعتر انجام شود.


هزینه لمینت سرامیکی چقدر است

برای این سوال نمی توان یک پاسخ قطعی و صددرصد داد چراکه هزینه لمینت سرامیکی تحت تاثیر موارد بسیاری قرار گرفته و کاملا متغیر است. مواردی همچون مهارت و سابقه کاری دندانپزشک میزان آسیب دیدگی، به هم ریختگی دندان ها تجهیزات و کیفیت مواد مورد استفاده مهارت و سابقه کاری دندانپزشک نوع مواد قالب گیری و کیفیت آن که بر اساس سرعت قالب گیری و دقت آن سنجیده می شود  زمان صرف شده برای آماده سازی و تراش دندن و حتی موقعیت جغرافیایی مطب دندان پزشکی همگی جزو عواملی هستند که بر هزینه کل لمینت سرامیکی سپیدنت تاثیر می گذارند. نکته قابل توجه آنکه بیمه هزینه لمینت سرامیکی را تقبل نمی کند و خودتان باید تماما آن را پرداخت نمایید. برخی از دندان پزشکان به دلیل بالا بودن هزینه لمینت سرامیکی مراعات حال بیماران را می کنند و هزینه را به صورت اقساطی دریافت می کنند. برای اینکه بدانید کل هزینه ی درمانتان چقدر می شود باید ابتدا به مطب مراجعه کنید تا دندان هایتان بررسی شود.

تاثیر لمینت بر زیبایی لبخند

تاثیر لمینت بر زیبایی لبخند : بدرنگی دندان ها، لب پریدگی،  شکستگی و فواصل دندانی همگی جزو مواردی هستند که بر روی زیبایی لبخند و دندان ها تاثیرات بسیار منفی می گذارند و اعتماد به نفس فرد را کاهش می دهند. خوشبختانه در عصر حاضر با پیشرفت هایی که در علم دندانپزشکی زیبایی صورت گرفته است تمامی این موارد و مشکلات قابل برطرف شدن است. تکنیک لمینت های سرامیکی یک متد جدید در دندانپزشکی است که به کمک آن می توان تمامی عیوب ظاهری دندان ها را برطرف نمود. تاثیر لمینت بر زیبایی لبخند و چهره به قدری بالاست که امروزه محبوبیت بسیار زیادی بین افراد پیدا نموده است. تاثیر لمینت بر زیبایی لبخند در ادامه قصد داریم در خصوص مزایای این تکنیک صحبت نماییم:

برطرف کردن مشکلات دندانی

با سال ها نوشیدن چای و قهوه و خوراکی های رنگی و همچنین استعمال سیگار و دخانیات لکه های زرد و قهوه ای بر روی سطح دندان ها نقش می بندند. این لکه های ظاهر دندان ها را زشت جلوه می کنند و بر روی اعتماد به نفس فرد تاثیرات منفی می گذارند به گونه ای که فرد از صحبت کردن و خندیدن در میان جمع خجالت می کشد. لمینت سرامیکی پوسته ای شفاف و سفید و درخشان است که روی دندان را می پوشاند و تمامی لکه های زرد و قهوه ای در زیر آن پنهان می شوند. لمینت های سرامیکی در مقابل مواد و خوراکی های رنگی همچون چای و قهوه و نوشابه و… کاملا مقاوم هستند و دچار تغییر رنگ  نمی شوند.

بهبود ظاهر دندان های شکسته

با استفاده از ونیر های دندانی آسیب دیدگی های دندان همچون شکستگی تا حدودی رفع شده و ظاهر لبخند زیباتر به نظر می رسد. چنانچه دندان ها دچار به هم ریختگی های خفیف نیز هستند می توان از این تکنیک برای بهبود وضعیت آن ها استفاده کرد و این درحالیست که در گذشته به هم ریختگی های دندان ها تنها به کمک ارتودنسی قابل درمان بود. لمینت های سرامیکی به طور کلی از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار هستند و در صورت رعایت موارد بهداشتی و مراقبتی می توان تا سالیان سال از آن ها بدون هیچگونه مشکلی استفاده نمود.

نصب سریع و حالت

نصب لمینت های سرامیکی به سرعت و تنها در دو جلسه انجام می گیرد. در جلسه ی اول وضعیت  دندان ها از لحاظ سلامت بررسی می شود و پس از آن مراحل آماده سازی دندان ها انجام می شود. سپس دندان پزشک از دندان ها قالب می گیرد و به لابراتوار می فرستد تا بر اساس آن لمینت های دائمی ساخته شوند. بعد از ساخته شدن تاثیر لمینت بر زیبایی لبخند  پزشک آن ها را روی دندان ها می گذارد. در مقابل تکنیک ارتودنسی نیازمند صبر و حوصله ی بسیاری می باشد و بیمار باید چندین ماه و گاهی چند سال صبر کند تا شاهد نتایج درمان باشد.

ریکاوری خیلی سریع

یکی دیگر از مهم ترین مزیت های ونیر های دندانی این است که افراد بلافاصله پس از نصب از ظاهر خود کاملا احساس رضایت می کنند. این روش یک راه حل بسیار فوق العاده است چون ونیر های سرامیکی می توانند بدون نیاز به هیچ گونه عمل جراحی،  طرح لبخند را بلافاصله و فورا پس از نصب کاملا اصلاح کنند. چون برای نصب لمینت های پرسلین از خود دندان های طبیعی استفاده می شود زمان بهبود و ریکاوری نیز بسیار سریع است.

ظاهر طبیعی

در این روش مقداری از مینای دندان ها تراشیده می شود و این کار سبب می شود که در پایان دندان ها برجسته به نظر نرسند و حالتی کاملا طبیعی و زیبا داشته باشند. لمینت های سرامیکی دقیقا شبیه دندان های طبیعی به نظر می رسند و هیچ کس به جز خودتان نمی تواند تشخیص دهد که از لمینت استفاده کرده اید.

معایب و مزایای لمینت را میدانید

معایب و مزایای لمینت را میدانید : در حال حاضر با توجه به پیشرفت هایی که در علم دندانپزشکی زیبایی صورت گرفته است داشتن دندان های زیبا و سفید و درخشان وبی عیب و نقص دیگر یک آرزوی دست نیافتنی نیست. تکنیک های بسیاری در علم دندان پزشکی زیبایی وجود دارد که به کمک آن ها می توان دندان هایی زیبا و درخشان داشت. یکی از این تکنیک ها لمینت سرامیکی است که این روزها طرفداران بسیاری پیدا نموده و محبوبیت زیادی دارد. در ادامه ی مطلب قصد داریم در خصوص معایب و مزایای این تکنیک صحبت نماییم:

ظاهری طبیعی

همانطور که می دانید در این تکنیک دندان ها تراشیده می شوند و به همین علت نتیجه ی کار به هیچ عنوان برجسته به نظر نرسیده و کاملا طبیعی به چشم می آید. علاوه بر آن لمینت های سرامیکی به طور کلی از یک لایه نازک ساخته شده اند و روی دندان های طبیعی غیر قابل تشخیص هستند. لمینت های سرامیکی در مقایسه با تکنیک های مشابه همچون کامپوزیت از طول عمر و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند و در صورت مراقبت از آن ها و رعایت اصول بهداشتی از دندان و طول عمرشان بیشتر هم می شود.


مقاوم در برابر زرد دن و تغییر رنگ

کامپوزیت دندان به شدت مستعد رنگ و لکه است و باید در رژیم غذایی دقت بسیاری داشت و مواردی همچون چای، قهوه، نوشابه و… باید به کمترین میزان مصرف شود چرا که این مواد بر روی رنگ کامپوزیت تاثیر می گذارند و موجب زرد و قهوه ای شدن آن می شوند معایب و مزایای لمینت را میدانید اما در مقابل لمینت های سرامیکی از مقاومت بیشتری در برابر تغییر رنگ برخوردار هستند و اگر به درستی از آن ها مراقبت شود تقریبا به طور دائم سفید و درخشان باقی می مانند و با خوردن مواد غذایی رنگی مانند چای و قهوه زرد نخواهند شد.

برطرف کردن عیوب دندان ها

برای نصب لمینت های سرامیکی در ابتدا باید مینای دندان ها به میزان لازم تراشیده شود و به همین علت این احتمال وجود دارد که دندان ها نسبت به غذاهای گرم و سرد حساس شوند که البته چند روز بعد از نصب و طریقه لمینت دندان نیز حساسیت دندان ها به طور کامل از بین می رود.

معمولا برای رفع پوسیدگی ها و ناهنجاری های دندان های خود انواع روکش های لمینت را مورد استفاده قرار می دهند. معایب و مزایای لمینت را میدانید اختلافی در این که لمینت بهتر است یا کامپوزیت، بین افراد وجود دارد، نوع ونیر دندان و سرامیکی بودن آن بر روی قیمت آن ها تاثیر گذار می باشد. برخی به استباه این فکر را می کنند که لمینت هایی با پوشش سرامیکی باعث گسترش پوسیدگی، از بین رفتن ریشه و کوتاهی طول عمر دندان های افراد می گردد.

استفاده از لمینت و کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند یا ناهنجاری های دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از آن که مینای دندان توسط دندان پزشک تراشیده می شود، از دندان های افراد قالبمناسب تهیه می شود و به لابراتور می فرستاده می گردد، تا براساس آن لمینت های دائمی راه اندازی شوند. فرآیند لمینت های دائمی دو الی سه هفته زمان ساخت می برد که در این مدت لمینت های موقت روی دندان ها قرار داده می شود.

گران قیمت بودن

تکنیک لمینت سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت گران قیمت تر است و این به علت کیفیت مواد مورد استفاده در طریقه لمینت دندان و همچنین طولانی بودن فرآیند نصب می باشد. تکنیک کامپوزیت در یک جلسه و در عرضه چند ساعت قابل انجام است اما گذاشتن لمینت همانطور که گفتیم دو الی هفته زمان می برد.